ولایت فقیه

رابطه ولایت فقیه و دیکتاتوری
اصولا قدرت، زیاد یا کم آن، فساد آور است. اما مکانیزمهائی که نظام سیاسی اسلام برای کنترل آن پیشنهاد و اعمال می کند از مکانیزمهای همه مکاتب و نظامها کارآمدتر و بهتر است.
اما مکانیزمها:
1- رهبرغیر معصوم جامعه باید از میان کسانی انتخاب شود که خداترس‌تر و آخرت‌بین تر از سایر مردم باشند. این خصوصیت او را از ارتکاب اعمال خلاف، آنجائی که دور از چشم مردم و ناظران می‌باشد، باز می‌دارد.
2- چنین رهبری باید قبلا آزمایش خود را پس داده باشد و ضمن آنکه از همگنان برتر می‌باشد در این زمینه حسن شهرت هم داشته باشد.
3- در جمهوری اسلامی ایران مجلس خبرگان رهبری مکانیزم خوبی برای نظارت بر رهبری است. ومی تواند جلوی هر گونه تخلف و دیکتاتوری را بگیرد و حتی اگر شخصی را بهتر از او کشف کردند او را بجای رهبر فعلی قرار دهند.
جالب آنکه مکتب سیاسی اسلام این مکانیزم را کافی نمی‌داند بلکه به مردم و به ویژه نخبگان مردم دستور می‌دهد که به صورت گسترده و همه جانبه بر رهبر جامعه نظارت داشته باشند و اگرچه حق واگذاری این تکلیف به دیگران را دارند اما دیگران اگر این تکلیف را خوب انجام ندادند (که البته احتیاج به یقین صد در صد دارد ) از گردن خود مردم ساقط نمی‌شود.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.